Změny Rámcových vzdělávacích programů se blíží

Od 1.9. 2026 bude nový Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání povinný pro všechny mateřské školy. Od letošního září 2025 je jeho aplikace a realizace dobrovolná.

Jaké změny nás čekají?


1. Návaznost předškolního a základního vzdělávání. Je důležité zajistit plynulý přechod dítěte z předškolního do základního vzdělávání a připravit ho na roli žáka základní školy. K tomu je žádoucí zajistit efektivnější spolupráci pedagogů mateřských a základních škol. Učitelé prvních ročníků by se měli seznámit s RVP PV, zjistit, jak pracují předškolní pedagogové s dětmi, jak je výuka organizována v mateřské škole, aby učitelé prvních tříd mohli plynule navazovat a aby byla zajištěna potřebná adaptace předškolního dítěte na novou roli a na nové prostředí, základní škola by tak měla být připravena na dítě. Předškolní pedagogové se také seznámí s RVP ZV a předají potřebné informace o dítěti, které jsou důležité pro další vzdělávání. Proto jsou nyní totožné klíčové kompetence pro předškolní a základní vzdělávání.

2. Efektivnější zapojení rodičů a kvalitnější spolupráce. Rodiče mohou být více zapojeni při evaluaci a hodnocení mateřské školy, při plánování aktivit a činností.  Zápisy z konzultačních schůzek se zákonnými zástupci budou součástí portfolia dítěte.

3. Nově je definován Pedagogický tým školy, který se skládá z ředitele – lídr mateřské školy, učitele – průvodce dítěte vzděláváním a asistenta pedagoga – partner učitele. Každý z těchto členů má vyjmenované i měkké dovednosti, které by si měl osvojit při své práci.

4. Zavádí se diagnostické činnosti učitelů, které se promítají do diagnostického portfolia, které má sloužit jako nástroj pro sledování a dokumentování vzdělávacích pokroků jednotlivých dětí, specifik silných a slabých stránek dětí a stanovení dalších vzdělávacích cílů. Portfolio může obsahovat různé záznamy, plán rozvoje dítěte, poznámky od zákonných zástupců, fotografie, kresby, výroky dětí, pozorování apod. Dítě si do portfolia může zařadit i svoji oblíbenou knihu.

5. Vymezují se 2 základní gramotnosti – čtenářská a matematická.

6. Očekávané výstupy byly nahrazeny očekávanými výsledky učení, což zajišťuje provázanost předškolního a základního vzdělávání, a reflektují výsledky vzdělávání dítěte. Očekávané výsledky učení jsou formulovány v jednotlivých kompetencích a jednotlivých oblastech vzdělávání.

7. Vymezuje se 8 klíčových kompetencí: k učení, komunikační, k občanství a udržitelnosti, osobnostní a sociální, k podnikavosti a práci, k řešení problémů a nově digitální a kulturní.

9. Obsahuje 4 vzdělávací oblasti (původně jich bylo pět): Dítě a jeho tělo, Dítě a jeho psychika, Dítě ten druhý a společnost, Dítě a svět. Nově jsou v každé této oblasti okruhy (například v oblasti Dítě a jeho tělo je okru pohybu, hrubé a jemné motoriky).

10. Přidání vzdělávacích strategií do kapitoly Charakteristiky školy v ŠVP. Jedná se o strategie k naplŇování klíčových kompetencí a základních gramotností. V praxi to můžete nastavit tak, že vzdělávací strategie přiřadíte k očekávaným výsledkům učení (je jich celkem 46). Návrhy různých vzdělávacích strategií jsou také součástí nového RVP PV.

11. Pokud v novém RVP hledáte kapitolu k nadaným dětem či dětem se speciálními vzdělávacími potřebami, tak hledáte marně. V rámci posílení inkluzivního přístupu byly vypuštěny.

12. Týdenní vzdělávací plán může obsahovat různé kombinace Integrovaných bloků, které v sobě obsahují všechny očekávané výsledky učení.


Národní pedagogický institut v rámci této revize připravil metodickou podporu. Zde si můžete prostudovat jednotlivé oblasti, kompetence a gramotnosti. Například je zde ke každé klíčové kompetenci i metodická podpora praktického zacílení na její rozvoj. Dále v rámci projektu TIO vzniklo sedm videí na rozvoj digitální kompetence dětí a žáků. K rozvoji digitální kompetence v mateřské škole vznikly v rámci projektu AIDIG metodické materiály, webináře a plánuje se manuál pro tvorbu samotného Školního vzdělávacího programu.

I v našich mateřských školách budeme revidovat rámcový vzdělávací program a jsme sami zvědaví, jaké poznatky z praxe při jeho aplikaci získáme.

Co nás čeká po schválení novely zákona o dětských skupinách?

Novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, která nabude účinnosti 1. května 2025, přináší významné změny ovlivňující provozovatele dětských skupin i rodiče. Cílem novely je zvýšit dostupnost a kvalitu předškolní péče, usnadnit zakládání dětských skupin a lépe sladit pracovní a rodinný život rodičů.  Celou situaci kolem novely neustále monitorujeme a účastníme se setkání od MPSV.

Jaké změny nastanou pro provozovatele dětských skupin?

•             Převod agendy na úřady práce: Nově budou úřady práce zodpovědné za evidenci poskytovatelů, vyplácení příspěvků, provádění kontrol a udělování sankcí. Tento krok centralizuje dohled nad dětskými skupinami a může zefektivnit administrativní procesy. 

•             Digitalizace evidence a financování: Bude zaveden nový elektronický systém pro evidenci, financování a monitoring dětských skupin. Veškerá podání ve věcech služby péče o dítě v dětské skupině budou možná pouze prostřednictvím této elektronické aplikace, což by mělo zjednodušit administrativu a zvýšit transparentnost. 

•             Monitoring obsazenosti: Provozovatelé budou povinni jednou ročně elektronicky zasílat anonymizované údaje o obsazenosti k 30. září kalendářního roku. Tyto statistické údaje zahrnují celkový počet dětí, počet dětí ve stejném věku, obsazenost a počet zájemců odmítnutých z důvodu naplnění kapacity. Dále se budou předávat informace o pečujících osobách, jejich odborné způsobilosti, typu pracovněprávního vztahu a rozsahu pracovní doby. 

•             Přerušení poskytování služby: Úřad práce může rozhodnutím na místě nařídit okamžité přerušení poskytování služby péče o dítě v dětské skupině v případě porušení povinností, které mohou ohrozit život nebo zdraví dětí či pečujících osob. 

•             Nově bude probíhat financování ve formě státního příspěvku zpětně po měsíci na základě hlášení obsazenosti, a to do 5. dne následujícího měsíce za měsíc předchozí. Výše maximální úhrady je stanovena na den. Výpočet vychází z min. Mzdy, tj. Maximální denní úhrada při min. Mzdě na rok 2025 vychází na 318 Kč na den, tj. cca 6678 Kč na 21 dnů.

Co za změny čeká zákonné zástupce?

•             Povinnost obcí zajistit péči: Novela zavádí od 1.1. 2026 reálnou povinnost obcí zajistit péči o děti od tří let, a to i v dětské skupině, pokud je nepřijme například spádová mateřská škola. V opačném případě obdrží rodiče finanční kompenzaci na prokázané zajištění péče. 

•             Zvýšení limitu docházky pro děti mladší 2 let: Dítě mladší 2 let může nově do DS docházet až na 120 hodin měsíčně (původně 92 hodin) bez ztráty rodičovského příspěvku, což poskytuje rodičům větší flexibilitu při návratu do zaměstnání. 

•             Nezbytnost informovat o kombinaci péče: Docházku v dětské skupině nelze kombinovat s mateřskou školou. Rodiče jsou povinni informovat poskytovatele dětské skupiny, pokud jejich dítě začne docházet do jiné dětské skupiny nebo bylo přijato do mateřské školy. Či mu bylo schváleno individuální vzdělávání.

•             Identifikace dětí: Nově se ve smlouvě a evidenci dětí uvádí rodné číslo dítěte pro jasnou identifikaci, což zvyšuje přesnost a spolehlivost evidence. 

•             Notifikace o čerpání příspěvku: Rodiče budou každý měsíc obdržovat e-mailovou notifikaci od Úřadu práce o čerpání státního příspěvku na provoz dětské skupiny.

•             Vazba na trh práce: Nově také budou moci dokládat vazbu na trh práce i partneři či registrovaní partneři zákonného zástupce.

Novela zákona o dětských skupinách představuje komplexní úpravu systému péče o děti předškolního věku. Pro provozovatele to znamená nutnost přizpůsobit se novým administrativním a provozním požadavkům, zatímco rodiče mohou očekávat rozšířené možnosti péče a lepší podporu při slaďování pracovního a rodinného života.  Pokud se na celou věc podíváme ve strategickém hledisku, některé navrhované kroky vedou k zajištění dat z oblasti předškolní výchovy a vzdělávání, což jistě pomůže v dalším plánování aktivit v této oblasti ze strany ÚP, MPSV a MŠMT.

Její platné znění (zákon č. 84/2025, Sb.) můžete nalézt zde.

HR online setkání

Dne 25.3. od 10:00 proběhla za spolupráce se Svazem českých personalistů  online akce, na které hovořila předsedkyně Asociace provozovatelů firemních školek a dětských skupin ČR a výkonná ředitelka společnosti Firemní školky, Ing. Jolana Jakoubková k tématu firemních školek na klíč.

Prezentací byla protnuta aktuální témata o plánované nové výzvě OPZ+ na budování dětských skupin jak ve veřejném, tak i neziskovém a soukromém sektoru. Vypsání výzvy č. 03_25_080 je plánováno na duben letošního roku. Předpokládaná alokace je 300 000 000 Kč.


Dále byla zmíněna novinka v návaznosti na schválenou novelu zákona o dětských skupinách, kdy s účinností od 1.1. 2026 bude pro obce platit povinnost zajistit podmínky pro výchovnou péči o děti starší tří let (ode dne 3. narozenin), a to v případě nepřijetí dítěte do spádové MŠ. Kapacitní místo bude moci obec zajistit skrze dětské skupiny. V případě, že toto obec nezajistí, musí poskytnout zákonným zástupcům úhradu nákladů, které byly vynaloženy na službu péče o dítě v DS či MŠ.


Návrat rodičů po mateřské či rodičovské dovolené a kombinace pracovního a osobního života je velkým tématem v českých rodinách. Podle výzkumů společností Trexima a Moore by se 8 z 10 rodičů by se vrátilo dříve do zaměstnání, pokud by jejich zaměstnavatel poskytoval firemní školku či dětskou skupinu. Co se týče nabídky benefitů, 64 % zaměstnanců vnímá školky jako rozhodný benefit při výběru práce.  Avšak více než polovina respondentů z řad zaměstnavatelů nenabízí možnost firemní školky.


Je více než znatelné, že by české rodiny uvítali možnost zajištění místa pro děti v předškolním zařízení. Možnost sjednání firemní školky či dětské skupiny pro zaměstnance by mohlo být určitě nápomocné. Legislativní změna povinnosti obcí o umístění dětí do 3 let by tomu také mohla napomoci.


HR on-line káva Jolany Jakoubkové

Dne 10.7. od 10:00 bude za spolupráce se Svazem českých personalistů pořádána online akce, kde bude hovořit předsedkyně Asociace provozovatelů firemních školek a dětských skupin ČR Ing. Jolana Jakoubková k tématu firemních školek na klíč. Její informace doplní HR expert Skupiny ČEZ Marie Rosenbergová, která představí možnost a proces zřízení firemní školky jako klíčového benefitu zaměstnavatele.

Registrace na akci je možná zde: Svaz personalistů ČR | Class (scholasticus.com)

Těšíme se na Vás!

Digitalizace v mateřské škole

Novelizací vyhlášky č. 364/2005, Sb., o dokumentaci škol a školských zařízení byla zavedena od 1.9. 2025 povinnost předávat individuální údaje o dětech i pro mateřské školy a dále povinnost zavedení elektronické evidence školní matriky.

V návaznosti na toto téma jsem se zúčastnili konference pořádané MŠMT na téma Digitalizace v MŠ. Během programu byl představen koncept nové evidence školní matriky, způsob zadávání individuálních dat k jednotlivým dětem a dále bylo poukázáno na možnosti mnohých školních informačních systémů, které evidují jak právě matriku, tak i docházku dětí, platby, vedení třídnice či dávají možnost komunikace s rodiči. Některé školní informační systémy, které jsou na trhu, nenabízejí funkcionalitu přímého překlopení do matriky na sběru dat, proto je vhodné jednotlivé systémy prozkoumat. Jejich ukázky byly na konferenci také předvedeny. Pokud se o nich chcete dozvědět více, jejich souhrn i s prezentacemi můžete najít v článku MŠMT zde. Dodatečnou informací bylo, že nově nebude povinný údaj o zdravotní pojiš’tovně. Pokud některá mateřská škola chce vyzkoušet zadávání nových dat a jejich překlápění ze systému přímo na výkaznictví pro MŠMT je to možné přes tento odkaz

Posledním tématem byla přímá podpora ze strany Národního pedagogického institutu skrze podporu Krajských informačních metodiků a IT guru. Jejich služby lze využít zdarma a konzultovat s nimi, jak téma elektronické evidence, ale i IT bezpečnost a provedení IT auditu školy. V rámci nepřímé podpory dále vzniká v rámci týmu AIDIG na Národním pedagogickém institutu workshop zaměřený přímo na IT v mateřské škole. Věříme, že se mateřským školám dostane i v této oblasti pozornosti a podpory, aby byl průběh implementace co nejhladší.  





Zúčastnili jsme se Fóra rodinné politiky

Ve dnech 6.-7. 6. 2024 se v Jihlavě konal již sedmý ročník Fóra rodinné politiky. Letošním tématem byly dětské skupiny a spolupráce resortů MŠMT, MPSV a UNICEF na projektu s cílem vytvoření komplexního monitorovacího a evaluačního rámce pro předškolní vzdělávání a péči v ČR. Tento projekt má umožnit strategické plánování v oblasti předškolního vzdělávání a péče, hladký přechod dětí mezi službami předškolního vzdělávání a péče a  konzistentnost kvality a přístupů v rámci všech služeb s  cílem zajistit kontinuitu předškolního vzdělávání a péče o  malé děti (0–6 let) v České republice. Více si o něm můžete přečíst zde.

Dále byla diskutována témata spojená se sociálními nerovnostmi, předčasnými odchody ze vzdělávání a flexibilitou rodinného a pracovního života. Zde byly zmíněny i formy předškolní péče v podobě firemních školek.

Ve třech programových blocích proběhlo celkem 21 diskuzních panelů. Akce byla doprovázena i mnohými workshopy a také promítáním filmu #annaismissing v Kině Dukla.

Všechny diskuzní panely je možné shlédnout zde.

Akce se konala pod záštitou MPSV, první dámy Evy Pavlové a politika Víta Kaňkovského.

Zúčastnili jsme se HR kongresu

Svaz personalistů České republiky pořádal dne 30.5. 2024 v prostorách Kina přítomnost v Praze pod záštitou ministra sociálních věcí Mariana Jurečky a ministra průmyslu a obchodu Jozefa Síkely, HR kongres, kde byly řešeny otázky diverzity, flexibility, preferencí při náborech a rovného zacházení. Údaje z výzkumů ukázaly, že zaměstnanecké benefity jsou stále spolu se mzdou nejdůležitějšími parametry při výběru nebo změně zaměstnavatele. Během diskuzí se hledala efektivní opatření pro zajištění rovných příležitostí a vyrovnání mzdových a benefitních rozdílů mezi pohlavími.

Akce se zúčastnili partneři Svazu, kteří hovořili o rovném odměňování, work-life balance či hledání nových příležitostí pro vyvážené pracovní prostředí.

Jako jeden z benefitů přispívající ke sladění pracovního a soukromého života byla zmíněna i firemní školka.

Tématu firemní školky se budeme věnovat 10. července na HR on-line kávě a podzimním HR kongresu.

Může být dřívější návrat do práce pro dítě přínosný?

V návaznosti na zrušení čtvrtého roku na rodičovské dovolené se objevily mnohé diskuze ohledně přínosnosti nástupu dětí do předškolního zařízení a jeho vlivu na další  studijní úspěchy.

Na základě šetření vedeným ekonomkami Klárou Kalíškovou a Alenou Bičákovou byl prokázán negativní dopad čtyřleté rodičovské dovolené jak na děti, tak i na rodiče s nižším vzděláním. Jejich další studie zabývající se postavením matek na trhu práce poukazuje na zvýšení rizika nezaměstnanosti žen při pozdějším návratu na trh práce.

Ekonomky pracují s indikátorem NEET, Not in Education, Employment or Training – ti mladí ani nepracují, ani se nevzdělávají, který implikuje pozdější nástup do mateřské školy a nemožnost dohnat dovednosti, hlavně ty sociální oproti vrstevníkům, kteří do předškolního zařízení nastoupili kolem třetího roku. Argumentem je potřeba i jiných podnětů než jen ze strany rodiny, avšak nadále je diskutabilní, kdy je ideální věk nástupu dítěte do předškolního zařízení.

Více se dočtete v článku zde.

Novinky v oblasti rodinné politiky

MPSV vydalo první Zpravodaj letošního roku, RODINA, Zpravodaj odboru rodinné politiky, ochrany dětí a sociálního začleňování. Dočtete se v něm nejen o projektech na podporu a zvyšování kvality služeb a péče a slaďování osobního a pracovního života, o národních dotačních titulech, výzkumech a metodikách v oblasti seniorské politiky, ale také i o konferenci Fórum rodinné politiky, které se bude letos konat ve dnech 6.-7.6. v Jihlavě a my se ho za Asociaci také zúčastníme. Více informací se dozvíte zde. Registrace probíhají přes tento odkaz. Detailní program a jednotlivé bloky naleznete zde.


Účast na Veřejné konzultaci k revizím

Dne 2.4. 2024 spustil Národní pedagogický institut Veřejnou konzultaci k revizím Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání. Tato možnost vznést své podněty a připomínky bude možná až do 31.5. 2024. My se této konzultace také aktivně účastníme, jelikož si uvědomujeme důležitost inovace vzdělávacího obsahu v každodenní práci s dětmi předškolního věku.

Nové RVP PV vychází ze čtyř vzdělávacích oblastí a akcentuje rozvoj dvou gramotností, čtenářské a matematické. Zohledňuje osvojení osmi klíčových kompetencí, mezi nimiž je i například kompetence digitální a pracovní. Výstupem jsou definované očekávané výsledky učení ke každé z jednotlivých kompetencí.

Detailní návrh revidovaného Rámcového vzdělávacího programu naleznete zde.

Spolupráce s gestory předškolních zařízení

Dne 18.3. 2024 pořádalo MŠMT odborný panel na téma Předškolní vzdělávání v datech. V rámci akce byla prezentována data z domácích a zahraničních studií, předpokládaný demografický vývoj počtu dětí ve věku dvou až šesti let či změny v oblasti sběru dat a školské matriky. Mimo to byla diskutována i klíčová témata týkající se aktualizace obsahu vzdělávání, odkladů povinné školní docházky nebo rovných příležitostí ve vzdělávání.

Předsedkyně Asociace soukromých firemních školek a dětských Jolana Jakoubková vystoupila na tomto panelu s prezentací na téma Aktuální výzvy a jejich návrhy řešení v předškolním vzdělávání a v oblasti výchovy a péče. Výstupem této akce jsou mnohé podnětné návrhy na legislativní změny (definování dětí cizinců, zápis do rejstříku MŠMT), ale také i podněty k vzájemné spolupráci příslušných gestorů, především MŠMT a MPSV.

Věříme, že propojování příslušných aktérů na poli předškolního vzdělávání a péče je důležitá a přínosná pro budoucí rámcové zajištění kapacit pro děti předškolního věku.


Mezinárodní spolupráce

Předsedkyně Asociace soukromých firemních školek a dětských skupin Jolana Jakoubková se zúčastnila akce litevské společnosti PPMI, jež se zaměřuje na analýzu veřejné politiky. Tato společnost spolupracuje s Mezinárodní organizací práce OSN na projektu na Ukrajině, jehož hlavním cílem je pomoci ukrajinské vládě zavést alternativní možnosti péče o děti v oblasti předškolního vzdělávání. Cílem projektu bylo sdílení dobré praxe v postupech postkomunistických zemí, které by byly aplikovatelné i na Ukrajině.

Jolana Jakoubková ve své prezentaci představila její zkušenosti v poskytování služeb firmám při zakládání firemních školek. Hovořila o tom, co je nutné k založení firemní školky s ohledem na legislativní stránku, specifické potřeby daných firem a také i o samotném provozování. Jednou z firemních školek, kterou v rámci sítě společnosti Firemní školky zřídily pro Skupinu ČEZ, je i Dětská skupina Watík. Za Skupinu ČEZ vystoupil její zástupce z oblasti HR, Ing. Petr Kotouč, který ve svém příspěvku zmínil kroky, které vedly firmu k založení firemní školky, právní předpisy, které bylo nutné dodržet, a také efektivitu tohoto řešení. Dále také nabídl pomoc při budování firemní školky na Ukrajině, do čehož se připojila i moldavští zástupci.

Wellbeing ve školách

Naši členové ze sítě Firemních školek se účastnily týdne Wellbeingu ve školách, který se konal v termínu od 13. – 20.2.. Hlavní koncept týdne byl tvořen společností  Partnerstvím pro vzdělávání 2030+. Akce byla doprovázená různými workshopy, webináři na vybraná témata, kterých se mateřské školy a dětské skupiny zúčastnily. Dále k tématu duševního zdraví a psychické pohody dětí byly vytvořeny materiály, jež budou aplikovány ve vzdělávání našich dětí.

Tématiku duševního zdraví vnímáme jako velmi důležitou, proto se naši členové účastní i dalších zajímavých webinářů, například 11.4. webináře na téma Traumatizované dítě v mateřské škole pořádaného Národním pedagogickým institutem.